Arkisto

Pulahduksen 25 -vuotisjuhlat 7.10.2023

Lauantaina 7.10. vietettiin Pulahduksen 25-vuotisjuhlia tunnelmallisessa Villa Hannuksessa. Paikalle oli saapunut 80 iloista juhlijaa. Pitkäaikainen hallituksemme jäsen Kirsti Olin kertoi aluksi Pulahduksen synnystä ja historiasta, jonka jälkeen kukitimme Sirkka-Liisa Muikun, yhden perustajajäsenistä.

Puheiden jälkeen nautittiin maittava juhlaillallinen seisovasta pöydästä ja kuulimme Aino Pippurin runonlausuntaa.

Illan musiikkiohjelma oli tasokas. Oopperalaulaja Angelika Klas ja hänen poikansa veivät meidät kiehtovien operettien ja tangojen maailmoihin. Myrskyluodon Maijan aikana jokainen herkistyi tunnelmaan.

Iloiset haitaristit Sonja Kola ja Janina Suihkola saivat yleisön mukaan vauhdikkailla esityksillään. Ja tietysti yhteislauluakin oli!

Kaikki me viihdyimme juhlassa, tunnelma oli lämmin ja jopa pirskahteleva.

Kiitos kaikille osallistujille!

Video juhlasta https://youtu.be/fOU9JGE2TGI

by Reino Heinänen

2023 Kevätretki Porvoo - Loviisa

Pulahduksen kevätretki la 13.5.2023

2022⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Grattis på födelsedagen Benita!

Onnea Benita 90 vuotta! 🌹

Pulahdus onnittelee yhdistyksemme hallituksen pitkäaikaista aktiivia ja yhtä perustajajäsenistämme Benita Åkerlundia. Juhlahumussa Övergårdissa mukana olivat puheenjohtajamme Carin sekä rahastonhoitajamme Vesa. (15.9.2022)

Pulahduksen kesäretki.

Espoonlahden Talviuimarit Pulahdus ry

Kesäretki lauantaina 13.08.2022 Raaseporiin

Kolmen vuoden jälkeen järjestimme perinteisen kesäretken Raaseporiin, kun koronan vuoksi vuosien 2020 ja 2021 kesäretkiä ei voitu järjestää. Lähdimme Soukasta klo 08.30 kahden pysäkin taktiikalla Kivenlahden kautta Korsisaaren bussilla kohti Hankoa. Meitä oli matkalla mukana 41 henkilöä.

Ensimmäiseksi pysähdyimme herkulliselle buffet-aamiaiselle Wi-Box Bakery & Kitchen kahvila-ravintolaan. Aamiaisen jälkeen suuntasimme kohti Rintamamuseota, jossa meitä odotti asiantunteva opas. Tämä Rintamamuseo on perustettu Hangon Neuvostoliitolle talvisodan jälkeen luovutetun alueen rajalle. Hangon miehitys kesti 19 kuukautta ennen kuin suomalaiset joukot jatkosodan aikana valloittivat Hangon alueen takaisin. Museo on erittäin mielenkiintoinen historian kannalta ja siellä on paljon sodassa käytettyä kalustoa näytillä.

Museokäynnin jälkeen suuntasimme oppaan ollessa mukana kohti Hankoa Tvärminnen ja Täktomin kautta. Näimme matkalla juoksuhautoja, panssariesteitä sekä uskomattoman kauniita kanervikkoja teiden varsilla. Samoin Lappohjan satama nähtiin sekä Koverharin lopetettu terästehdas.

Hangossa suoritimme oppaan opastuksella kiertoajelun, jonka aikana tutustuimme tähän Suomen Monacon maineessa olevaan kaupunkiin. Hangossa on aivan upeita arkkitehtoninesti arvokkaita taloja/villoja. Uuttakin asuntokantaa on sinne rakennettu. Tutustuimme mm. Neljän Tuulen kahvilaan, joka oli marsalkka Mannerheimin omistuksessa 1927-1933. Samoin tutustuimme Tulliniemen alueeseen, jossa sijaitsee vapaasatama. Se oli Suomen voiviennin pääsatama 1800-luvulla pääasiassa sen vuoksi, että oli talvella pitkään avoinna muiden Suomen satamien ollessa jäiden vuoksi kiinni.

Lounas syötiin kalaravintolassa På Kroken, joka on kauniilla paikalla satamassa. Ruoka oli hyvää.

Lounaan jälkeen oli omatoimista tutustumista Hankoon. Matkan yksi kohokohdista oli Hangon vesitornin Näköalatorniin nousu, johon melkein kaikki osallistuivat. Sieltä avautuivat upeat näköalat merelle ja Hangon saaristoon. Naton sotaharjoitukset olivat käynnissä silloin Hangon edustalla ja mm. Bengtskärin majakka näkyi sieltä. Käynti siellä 65 m korkeassa Näköalatornissa. oli kokemuksen arvoinen. Hangon museoon tutustuminen oli myös mahdollista.

Matkaan tyytyväisenä palasimme takaisin Kivenlahteen ja Soukkaan klo 19.00. Kyllä Hangossa kannattaa käydä ja myös Rintamamuseossa.

Alla kuvia retkestä.

Espoo, 12.09.2022/ VP

Pulahdus oli kahden hengen joukkueella mukana hyväntekeväisyysuinnissa Uimastadionilla perjantaina 20.5.2022. Läpi yön kestävässä tapahtumassa kerättävillä osallistumismaksuilla tuettiin vähävaraisten perheiden lasten uimataidon oppimista ympäri Suomea järjestettävissä paikallisissa uimakouluissa. Perheet ja lapset valitaan mukaan yhteistyökumppanin HOPE ry:n kanssa. Pulahduksen naistiimi ui yhteensä 5000m hyväntekeväisyyden puolesta.

Talviuinnin SM-kisat Turussa 1. – 3.2.2019

Talviuinnin SM-kisat järjestettiin vuonna 2019 Turussa Hulluna Avantoon-talviuintiseurojen toimesta Turussa Aurajoessa nykyisen Vierassataman kohdalla. Järjestäviä seuroja oli viisi Turun ja Salon seuduilta. Sää oli tuulinen ja kylmä, kun juuri tälle viikonlopulle sattui kunnon lumisade ja tuuli. Kisat olivat samalla 30-vuotisjuhlakisat, kun ensimmäiset talviuinnin SM-kisat järjestettiin Tampereella vuonna 1989. Turun kisat siis olivat järjestyksessään 30. Kisoissa oli osallistujia lähes 1000 eri puolilta Suomea ja myös ulkomaisia oli mukana osallistumassa. Perjantaina 1.2.2019 uitiin 50 m:n rintauinnit, lauantaina 2.2.2019 25 m:n rintauinnit ja sunnuntaina 3.2.2019 25 m:n vapaauinnit sekä viestit, Norppa- ja Kuuttisarjoja perjantaina ja lauantaina. 30-vuotisjuhlagaala järjestettiin lauantaina 2.2.2019 Marina Palace-hotellissa. Ohjelma oli todella hieno ja mm. liikuntaneuvos, entinen Suomen Ladun toiminnanjohtaja, nykyään eläkkeellä oleva Tuomo Jantunen piti erittäin mielenkiintoisen esitelmän Suomen talviuinnin historiasta ja sen nykytilanteesta. Seuraavat talviuinnin SM-kisat tullaan järjestämään helmikuun alussa 2020 Joensuussa.

Meidän seurasta eli Espoonlahden Talviuimarit Pulahdus ry:stä osallistui kisoihin 6 uimaria seuraavin tuloksin:

Stenvall Carin, Naiset sarja 40-49 v 50 m rintauinti, sijoitus 5., 16 osallistujaa sarjassa

Törmänen Mirka, Naiset sarja D 25 m rintauinti, sijoitus 7., 27 osallistujaa sarjassa

Stenvall Carin, Naiset sarja E 25 m rintauinti, sijoitus 2., 29 osallistujaa sarjassa

Lujanen Tommi, Miehet E-sarja 25 m rintauinti, sijoitus 15., 28 osallistujaa sarjassa

Törmänen Pasi, Miehet F-sarja 25 m rintauinti, sijoitus 19., 34 osallistujaa sarjassa

Pippuri Aino, Naiset Kuuttisarja ilman ajanottoa

Pippuri Vesa, Miehet Kuuttisarja ilman ajanottoa